Demokritos
MÖ 460-370 (456 360)
Antikçağ’ın Abreralı Grek düşünürü..
Grek Materyalizminin ve Atomculuk’unun üstadlarından..
Atomculuk’un 1.basamağı
Empedokles (ö.MÖ 432), 2.basamağı
Anaxagoras (ö. MÖ
428) ’dı. 3. basamaksa öğretmeni Leukippos (ö. MÖ 440)
ile O’dur.
Parmanides’in (ö. MÖ 504)
aradığı yaratılmamış, yokolmayan, değişmeyen varlık
Demokritos’da boşlukta baskı ve itmeyle ezelden ebede
hareket etmekte olan som ve maddi atom’da bulunmuştur.
Ruh da maddi atomdur.
‘Bir tek açıklama bulmayı, Pers
tahtını ele geçirmeye yeğlerim’ der.
‘Düşünce duyuların sonucudur ‘der.
Demokritos’a
göre 2 ilk vardır: Boşluk ve atomlar.
Bölünmez parçacıklar olan atomlar;
değişmez , ilksiz ve sonsuz bir hareket içinde bulunan
ve birbirlerinden ancak biçim, hacim, durum ve düzen
bakımından farklı olan maddi şeylerdir. Bu atomlar
sonsuz boşluk içinde sürükleniyorlar, birbirlerinin üstlerine
gelerek çarpışıyorlar. Kimileri uzağa atılıyor, kimileri de
birbirlerine sarılıyor ve birleşmiş cisimleri meydana
getiriyorlar. Pürüzlü, düz, kanca, çengel, köşeli, eğri büğrü,
tekerlek, yuvarlak olmak üzere çeşitli biçimleri var. Ama ses,
renk, tat vb.gibi özellikleri yok. Çünkü bu özellikler
Demokritos’a göre arizidir ve cisimlerin özünde yoktur.
Bütün nesneler bu atomların bir araya
gelmesiyle kurulmuştur, çözülüp ayrılmalarıyla da yok
olmaktadırlar. Cisimler birbirlerinden biçim, duruş,
ve dizilişleriyle ayrılıyorlar. (Örneğin A harfi N
harfinden biçimiyle, An da Na’dan dizilişiyle, yatık H dik
H’dan duruşuyla ayrılıyor ) . Sadece kurucu parçalardan
birinin duruşunu değiştirmesiyle bile bir nesne başka bir
nesne oluyor.
Her an doğup ölen sonsuz sayıda dünyalar
var, bunlar Tanrı tarafından yaratılmamışlardır, doğal bir
zorunlulukla meydana gelip dağılırlar. Evren, sonsuz ve
sınırsızdır, cevher olarak da değişmez.
Kosmosların
kimileri büyüyorlarmış, kimileri olgunlaşmışlar, kimileri de
göçmekteymişler.
Demokritos
bilgisizliğin ürünü olarak gördüğü rastlantı’yı
reddeder. (Hançerlioğlu bunu O’nun birkaç yanılgısından
biri olarak görür).Nedensellik ile zorunluluk
arasında bir özdeşlik kuruyor.
Demokritos’a
göre cisimler duyu organlarını etkileyen ince zarlar (düşünce
ve tasarımlar) yayıyorlar. Bilme’nin kaynağı,
duyular yoluyla elde edilen algılardır. Ama bu algılar
akılla işlenip incelirler ve aydınlık bilgiler olurlar. (Duyular
ile akıl arasında ilişki sorununu ortaya atar).
Demokritos,
pencereden giren ışınlarda görünen havadaki tozlar gibi, küre
biçiminde olan atomlara Ruh (ateş) diyor. Bunun
nedeni de O’na göre, her şeyin arasından geçebilmeleri, kendi
hareketleriyle ötekileri de harekete getirebilmeleridir, çünkü
ruh canlılara hareket veren şeydir. Bunun için de yaşam
soluk’la sınırlandırılmıştır. Atmosfer vucutları
sıkıştırıyor, canlılara hareket veren atomları vucuttan dışarı
atıyor. Soluk alırken uygun atomlar içeri girip bunu
engelliyor ve atmosferi geri itip vucutlarda canlılık veren
atomların kalmalarını sağlıyor. Bu yapılabildiği sürece
yaşanıyor. Böyle düşünür.
Abdera Atomculuk’u
Epikuros
(ö. MÖ 270) ve Lukretius (MÖ 98-55) aracılığıyla
Gassendi (ö. 1655) ve Bacon’a geçmiş, Moderm
Doğabilimleri’ni hazırlamıştır.
Demokritos’un ahlakı da de,
Epikuros’un değiştirdiği biçimde, Montaigne (ö.
1592) ve Bentham’ın (ö.1832) öğretilerinde kendini
gösterir.
Marx (ö. 1887) O’nun için
‘Antik Grekler arasında ilk Ansiklopedist kafa’ der.
Eserleri:
Çok sayıdaki eserlerinden günümüze
gelebilenler az oldu. Ancak ahlaki sözlerinden birçoğu bir
Antikçağ Antolojisi aracılığıyla elimizdedir.
Aristoteles
şöyle der: ‘Bu adam her şey üstünde düşünmüşe benziyor.’
Kitaplarının adları O’ndaki
çeşitliliği gösterir: Fizik, Matematik, edebiyat, teknik, tıp,
ahlak konularının her birinde birçok eseri var.
Bibliyografya:
-Felsefe Tarihi Dersleri,
E.V.Aster,
-Antik Felsefe, W.Kranz,
-Materyalizmin Tarihi ve
Günümüzdeki Anlamının Eleştirisi, F.A.Lange,