Empedokles,
Ephesos’lu
MÖ 0483-0423 (492 432 )
(490-430)
Ephesos’lu Grek düşünürü..
Empedocle da denir. Güney Sicilya’nın Agrigento (Akragas)
kentinden gelmeydi.
Büyük Maddecilerden.. Hekim, Devlet
adamı, sihirbaz ve ozan. Hekimler tarafından öldü diye bir
kenarda bırakılan ihtiyar bir kadını iyileştirmiş. Hatip
Gorgias (ö. MÖ 375) O’nun bir sihirbaz gibi okuyup üflediğini
bizzat görmüş. Aristoteles (ö. Mö 322)O’nun Homeros
kadar büyük bir ozan olduğunu söylüyor.
Aristoteles
Ksantos’un yazdığına göre Kendisine teklif edilen Krallığı
reddetmiş, özgür kalmak istemiş.
Roma’nın en büyük ozanı Lucretius de
Sicilya’yla Empedokles için şöyle diyor : ‘Daha parlak
hiçbir şey barındırmadı kucağında bu adamdan - Ne de daha
kutlu ve değerli ya da hayran olunacak anlaşılan - Hele
dizeleri tanrıca coşkun yüreğinden kaynayarak - Öyle parlak ve
yepyeni düşünceler döküyorlar ki ortaya - İnanmaz lolayca
insan onun insan soyundan çıktığına... ‘
Empodekles’in
Arınmalar ve Doğa başlıklı şiirlerinden kalan
parçalar öğretisini açıkça sergilemektedir. Söylendiğine göre
karışım, değişmeyen, küçük parçalar halinde yanyana
konulmuş olan unsurlardan yapılmış. Et ve öteki maddelerin
tümü böylece oluşmuş. 4 unsur’un çok küçük kırıkları varmış. (Unsurlardan
önce unsurlar olarak). Biz insanlar ve öteki bütün cisimler
bu 4 element’ten meydana gelmişiz. Bu ögeler birbiri içine
nitelikçe karışmış değillermiş, küçük parçalar halinde yanyana
dururlar ve birbirlerine değerlermiş: ‘Ateş, su, toprak ve
uçsuz yükseklikteki hava’ diyor, ‘kah sevgiyle toplanıp bir
olur bütün şeyler - Kah da ayrılırlar gene tek tek nefretin
kiniyle.’ Bu parçacıklar kuramsal olarak daha da bölünebilir
ama pratik olarak asla bölünemezlermiş. Her cisim, bu öge
bölümcüklerinin yığılmasıyla meydana gelen bir büyüklükmüş....
Kendisinden önceki Grek düşünürleri Arkhe
olarak tek madde ileri sürmüşlerdi. Bunlara bir madde daha
ekleyerek 4 e çıkardı.
O'na göre hareket bir gerçektir
ama oluş diye bir gerçek yoktur. Kendi kendine ateşin
hava, havanın su olmasını akıl almaz. İlk varlık olarak tek
şey düşünmek yanlıştır. Toprak,
su,
hava,
ateş
aynı derecede ilktirler. İnsan 4 unsuru kapsamaktadır.
İnsan yapısında su, ateş, toprak, hava vardır. İnsanın
öteki yaratıklara karşı üstünlüğü de bu yüzdendir.
O’nun bu 4 unsur görüşü bütün Ortaçağ
Felsefesi’nde sürecektir.
Kendinden önceki Grek düşünürleri
Monist olup tek ilke’den yola çıkıyorlardı. O ise Düalist ilke
ileri sürdü. Doğmak ve ölmek (varolmak ve
yokolmak) diye bir şey sözkonusu değildi, sadece maddelerin
birleşmesi ve dağılması sözkonusuydu.
Hareket, sevgiyle (çekme)
tiksinmeden (itme) doğar. İlkelerin ilkesi sevgidir.
Sevgi Tanrı’dır.
Bu iki kozmik güç , 4 Arkhe’nin birbiriyle karışmasını ve
dağılmasını sağlayarak doğum ve ölümden kurulan ezeli ve ebedi
gidiş-gelişi sağlıyorlar.
Evreni dolduran sevgiyle tiksinmenin
kavgasıdır. Sevgi, sonunda tiksinmeyi yenecektir.
Evrensel gelişmenin farklı dönemlerini bu kozmik güçlerden
birinin ya da ötekinin üstün gelmesiyle açıklar.
Canlı varlıkların yasalı evrimlerinin
yaşama gücü daha üstün olan varlıkların seleksiyonuyla
yürüdüğü yolundaki sezgisi O’nu Darwin’in öncüsü yapar.
Felsefe Tarihçileri O’nu Pre-Sokrat
düşünürlerin en bol düşüncelisi ve en verimlisi sayarlar.
Eseri, kendinden çok sonrakileri etkileyen
düşüncelerle dolu. Sıcak, soğuk, kuru ve
nemli gibi dört temel nitelikten çıkardığı, bu
niteliklerin taşıyıcıları olan 4 unsur öğretisi bugün bile
halk arasında yaygındır.
Atomist’ikin, Kimyanın, Botanik’in ve
Morfoloji’nin babası sayılıyor.
Madde parçacıklarının dokunmalarının temeli
üstüne dayalı duyulu algı kuramı=idrak O’nundur.
Işığın yayılması kuramı bugün de geçerlidir.
Hala kullanılan Embriyologia
sözcüğünü O’nun uydurduğu ve ilk kez kullandığı bir terimdir.
Bibliyografya:
-Antik Felsefe, Walter Kranz,
-Batı Felsefesi Tarihi,
Bertrand Russsell,
-Felsefe Tarihi, A.Weber,
-Felsefe Tarihi, E.Brehier,
-Felsefe Tarihi, Macit
Gökberk,
-Felsefe Tarihi, Osman
Pazarlı,
-Filozoflar Ansiklopedisi,
Cemil Sena,
-Fragment der Vorsokratiker,
H.Diels,
-Hellen-Latin Eskiçağ Bilgisi,
Hense-Leonard,
-Materyalist Felsefe Sözlüğü,
Rosenthal ve Yudin,
-On the
interpretation of Empedocles, Miss Milerd,