Karl Wilhelm Humboldt
1767-1835
Alman Düşünürü.. Objektivist İdealist.
Kantçı’ydı (ö. 1804). Diplomat,
Eğitim Reformcusu..
22 Haziran 1767’de Potsdam’da doğdu. 8 Nisan
1835’te Tegel, Berlin yakınları, Prusya’da öldü.
Dilbilim’in Gelişmesi’ne yaptığı Katkılar’la
1900ler’de Büyük Önem kazanan Alman Dil Uzmanı,
Leibniz (ö.1716) Berlin Bilimler Akademisi’ni kurmuştu.
O’da
Fichte (ö.1814),
Hegel (ö. 1831) vd.lerinin Prof.ettiği Berlin
Üniversitesi’nin hem Kurucuları’ndandır, hem de ilk
Rektörü’dür. Lenguistik ve Estetik Alanı’nda birtakım
Başarıları oldu.
Dünya Tarihi’ni Tinsel bir Güc’ün Faaliyeti ve
Nedensel açıdan Bilinemez sayıyordu. Kardeşi Doğabilimci
Alexander O’ndan sonra 24 Yıl
daha yaşadı.
Dil’in Yapısı’nın ve Özellikleri’nin,
Konuşan’ın Kişiliği’ni ve Kültürü’nü yansıttığını İleri sürdü
ve İnsanlar’ın Dünya’yı Tmel olarak Dil Yolu’yla
algıladıklarını savundu. Bu Görüşleri ile Dil ve Kültür
arasındaki İlişki’yi inceleyen Etnik Dilbilim’in Gelişmesi’nin
Habercisi oldu.
Jena Üniversitesi’nde okuduğu sırada,
Friedrich Schiller ile Hayat’ı boyunca sürecek Yakın
bir Arkadaşlık kurdu. (Schiller’le
Yazışmaları 1830’da yayınlanmış, Kitab’ın, Yeni Basımı 1889’da
yapılmıştır) 1790lar’ın Sonları’nda kazandığı Edebi Ün,
Prusya Hükümeti’nce Roma’da Bazı Görevler’e getirilmesini
sağladı. Roma’da Görev yaptığı 1801-1808 arasında , birçok
Sanatçı ve Bilim Adamı’nı Korumasına aldı. 1809’da Prusya
Eğitim Bakanı oldu ve Berlin’deki Friedrich-Wilhelm
Üniversitesi’nin Kurulması’nda Önemli Rol oynadı. Ayrıca,
Öğretmenler’in Eğitim ve Yeterlik Düzeyini artırarak
İlköğrenimi yeniden düzenledi. Prusya’nın, Eğitim’deki
İlerleme’nin en önlerinde yer almasını sağladı. Kısa süren
Eğitim Bakanlığı’ndan sonra Devlet Hizmeti’nden ayrıldıysa da,
1812’de Viyana Büyükelçisi oldu. 1813’teki Prag Kongresi’nde,
Avusturya’nın Fransa’ya karşı Prusya ve Rusya ile İttifak
kurma Kararı almasında Rol oynadı. 1815’te, Prusya Hükümeti
Adına II.Paris Antlaşması’nı imzalayan Temsilcilerinden
biriydi.
Diplomatik Hayatı’nın Sonlarına doğru (1817) ,
J.C.Adelung’un Dilleri Karşılaştırmalı olarak
incelediği Mithridates oder allgemeine Sprachkenkunde
Adlı Eseri’nde Özellikle Bask Dili’ne İlişkin Önemli Düzeltme
ve Ekler yaptı. Bu Katkıları’yla Araştırmacılar’ın İlgisi’ni
Bask Dili’ne çekti ve bu Dil’in Bilimsel Çalışmalar’a Konu
edilmesine ön ayak oldu. Bask ülkesi’ni de gezen Humbold,
1821’de İspanya’da yaşayan Eski Halklar üzerine bir İnceleme
yazdı. 1828’de, Tekil ve Çoğul’dan Farklılık gösteren İkil
Sayı üzerine İncelemelerinden Yola çıkarak bir Tür Dil
Metafiziği’ne yöneldiği Über den Dualis’i yayınladı.
En Önemli eseri olan, Cava’da konuşulan Eski
Kavi Dili üzerine Çalışmasını tamamlayamadan öldü. Yarın kalan
eseri kardeşi ve J.Buschmann Über die Kawisprache
auf der Insel Java Adıyla yayına hazırladılar.
Humbold’un Dilbilim Alanı’ndaki Diğer
yazılarını Kardeşi, Estetik Alanı’ndaki Denemeleri ve
Şiirleri’yle birlikte, 1841-52 arasında 7 Cilt olarak
yayınladı.
Goethe ile Yazışmaları ise 1876’da yayınlandı.
Humbold üzerine 1900ler’de yazılan en Önemli Hayathikayesi
H.Nette’in Wilhelm und Caroline von
Humbold: ein Leben in Briefen (1956; Wilhelm
ve Caroline von Humbold: Mektuplar’da bir Hayat) ve
Paul R.Sweet’in Wilhelm von Humboldt
(1978-79) 2 Cilt Adlı Eserlerdir.
Eserleri:
-Ideen zu einem Versuch, die Grenzen der
Wirksamkeit des Staates zu bestimmen,
-Aesthetische Versuche über Goethes Herman
und Dorothea,
-Über dıe Aufgabe des Geschichtschreiber,
-Über die Kawi sprache auf der Insel Jawa,
-Über die Verschiedenheit des menschlichen
Sprachbaus und ihren Einfluss auf dıe Geistige Entwicklung des
Menschengesclechts, (Diller’in
Yapısı arasındaki farklılıklar ve İnsanlığın Kültürel
Gelişimindeki Etkileri Üzerine),
- Mithridates oder allgemeine Sprachkenkunde,(Mithridates
ya da Genel Dilbilim),
- Über den Dualis, (İkil Sayı Üzerine)
- Über die Kawisprache auf der Insel,
(Java
Adası’ndaki Kavi Dili Üzerine), 3 Cilt. Eser’in Giriş
Bölümü’nü oluşturan Über die Verschiedenheit des
menschlichen Sprachbaus und ihren Einfluss auf dıe Geistige
Entwicklung des Menschengesclechts, Konuşma Filosofisi
Aalanı’ndaki Temel eserler’den Biri sayılır.