Sir Francis Bacon
1561-1626
İngiliz
Düşünürü... St.Albans Vikontu,(1603-18), Lord
Verulam (1619-21) olarak da bilinir. 22 Ocak’da York
House,Londra’da doğdu. 9 Nisan’da yine Londra’da öldü.
Rönesans Aydını.
İngiliz Devlet Adamı.İngiliz Dili’nin Ustaları’ndan..
Doğa’nın ve Toplum’un kavranmasında Deneyci Bilgi Öğretisi’nden
Yola çıkarak Tümebarım Yönetimini kullandı.
Hayatı:
Babası Krallık
Mühürdarı’dır. Anne tarafından I.Elizabeth’in
Başbakan’ı William Cecil’in Akrabası’ydı. 1573’te
Cambridge’de Trinity College’a girdi. ‚Kısır’ olarak
nitelendirdiği Aristotelesci Filosofi’ye karşı duyduğu
Hoşnutsuzluk bu Dönem’de başladı. 1576’da İngiliz
Büyükelçisi’nin Maiyesti’nde Paris’e gitti. Babasının Ölümü
üzerine 1579’da geri döndü. Eline çok az bir Miras geçtiğinden,
Gray’s İnn’de Hukuk Öğrenimi görerek 1582’de Avukat oldu. Aynı
Kurum’daki Hocalık ve Baro Yönetim Kurulu Üyeliği’nden sonra
Saray Hukuk Danışmanlığı yaptı. 1584’de Parlemento’ya girdi.
Kraliçe^ye ve Etkili Kişiler’e Çeşitli Ülke Sorunları ile
ilgili Mektuplar yazarak Göze girmeye çalıştı. Bu Çabaları
Kral ya da Kraliçe’nin Başkanlık ettiği Sınırsız Yetkiler’e
Sahip Star Chamberın Katipliğine geçme Hakkını kazanmasının
ötesinde bir Sonuç vermedi. 1593’te İspanya’ya açılan
Savaş’ın Giderleri’ni karşılamak için Krallık Ödenekleri’nin
artırılmasına karşı çıkarak gözden düştü. Danışmalığını da
yaptığı Dostu Genç Essex Kontu’nun Girişimleri’ne karşın,
boşalan Başsavcılık Makamını, hayatı boyunca Rakibi olan
Sir Edward Coke’a kaptırdı. Essex Kontu’nun Başka Makamlar
için yaptığı Başvurular’da hep Sonuçsuz kaldı.
Bacon yine de
Saray’a Danışman olarak girmeyi başardı. İspanyol Hazine
Gemileri’nin Yolunu kesmede Başarısızlığa uğrayan Koyuyucusu
Essex Kontunu, İrlanda’daki Katolik Ayaklanması’nı Bastırma
İşini üzerine alması için özendirdi. İşler’in ters gitmesi
üzerine Serinkanlılığını yitirip Başına Buyruk davranan Essex
Kontu ile İlgili Gayri Resmi yargılama’da, ‚İyi Yurttaş’
olmanın ‚İyi İnsan’ olmadan önce geldiğini belirterek,
Koruyucusunu suçlamaktan kaçınmadı. 1601’de Başarısız bir
Ayaklanma Girişimi’nde bulunan Essex Kontu’nu Vatan Hainliği
ile suçlayan Resmi Raporu hazırladı.
Bacon,
Elizabeth’in 1603’te ölmesinden sonra, Kuzeni Robert
Cecil’in de Yardımıyla Çeşitli Alanlar’da Bilgi
Birikimi’ni I.James’in Hizmetine Sunma İmkanı buldu.
İskoçya ile Birleşme Görüşmeleri’nde Etkin bir Görev aldı.
1605’te Kral’a adadığı Advancement of Learning (Bilgi’nin
Gelişimi) Adlı Kitabını yayınladı. Ertesi Yıl bir Londra
Belediye Meclisi Üyesinin Kızıyla evlendi. Haziran 1607’de
Başsavcı Yardımcılığı Görevine getirildiyse de, Siyasal
Alan’da pek Etkili olamadı. Sonraki Yıllar’da özellikle Taht
ile Parlemento arasındaki İlişkileri Ele alan Mektupları’yla
James’i etkileyerek, 1613’te Coke’un yerine
Başsavcılığa geçmeyi başardı. Krallığın Üstünlüğüne İlişkin
Görüşlerinden doları, Geleneksel Hukuku ve Yargıçlar’ın Bağımsızlığı’nı
savunan Coke ile giderek artan bir Çatışma’ya girdi.
Baskı’ya Karşı Ayaklanma’nın Haklılığı üzerine bir Broşür
yazan bir Din Adamı ile İlgili Dava’da, Yargıçlar’a Baskı
yapılmasına Aracılık etti. Coke Görev’den alındıktan
sonra, Mart 1617’de Mühürdar oldu. Ertesi Yıl Lord
chancellor (Adalet Bakanı) ve Verulam Baronu,
1621’de de St.Albans Vikontu yapıldı.
Bacon’un
bu Yükselişi’nde ,
Parlemento’daki Çalışkanlığı’nın yanı sıra Etkili Çevreler’le
kurduğu İlişkiler de rol oynadı. Bu Dönem’de, bir Defter
içinde topladığı Commentarius Solutus (Serbest Yazılar)
Rakipleri’nin Zayıf Noktaları’ndan Devlet İşleri’ne, Sağlık
Bilgileri’nden Filosofi Tasarılarına kadar çok Değişik
Konular’la ilgilendiğini gösterir. En Ünlü Eseri Novum
Organum’u (1620); Yeni organon (1948) yayımlamadan önce en
az 12 Taslak üzerinde çalıştığı anlaşılıyor. Bu Dönem’de Bazı
Küçük Filosofik Eserler’in dışında, Efsaneler’in
Yorumlanması’na dayanan De Sapientia Veterum (1609;
Eskilerin Bilgeliği) Adlı İlginç bir Kitap yazdı.Bilimler’in
yeniden düzenlenmesini öngören İnstauratio Magna (1620,
Büyük Yenileme) ile Yurt Dışı’ndaki Bilginler’in İlgisi’ni
çekti. Bilim ve Filosofi’ye Düşkünlüğüne karşın, bu Yıllar’da
Asıl Çabasını Devlet İşleri üzerinde yoğunlaştırdı. Ülke’nin
bir İç Karmaşa’ya doğru sürüklendiğini görmekle birlikte,
Yenilikler’den ürktüğü için, Kral’ın Egemenliği’nin korunması
gerektiğini savundu. Büyük bir Bağlılık’la Hizmet ettiği
Kral’ın Güvenini kazandı. Ama onun üzerinde her zaman Etkili
olamadı.
Bacon
1621’de
Rüşvetcilik’le suçlanıp yargılandı. Hastalığından dolayı
Savunma için Süre istediği bir sırada, Lordlar Kamerası’da
hakkındaki Şikayetleri ele aldı. Bir Pişmanlık Dilekçesi
vererek Görevinden çekildiyse de, 40.000 Sterlin Para
Cezası’ba çarptırıldı ve Londra Kulesi’ne hapsedildi. Kısa bir
süre sonra Serbest bırakıldı. Bundan sonra Büyük Sıkıntılar
içinde yaşadı. Bu Dönem’de kendisini Bütünüyle Bilim ve
Filosofi’ye adayarak Önemli Eserler verdi. Hukuk Derlemeleri,
İngiltere Tarihi, Tefecilik, İspanya ile Savaş’ın getireceği
Sonuçlar ve Eğitim Reformları gibi Değişik Konular üzerinde
durdu. Tasarladığı 6 Ayrı Doğa Tarihi Kitabı’ndan yalnızca 2
sini yazabildi. 1610’da yazmaya başladığı ve İdeal Toplum’a
ilişkin bir Ütopya Denemesi olan Nova Atlantis’in
(1627; Yeni Atlantis 1957,1966) birBölümünü yayınladı. İtalyan
Düşünürler ile yazışarak onlara Eserlerini gösterdi. İlk Kez
1597’de yayınlanan Essayes (1625; Denemeler 1975) Adlı
Eserinin 3. ve genişletilmiş Baskısını hazırladı. 1622/23’te
Kral’ın Elini öpmesine İzin verildiyse de, hiçbir Zaman Tam
Anlamı’yla bağışlanmadı.
Felsefesi:
Bacon’ın,
Yaradılış’tan Doğa’ya yönelik, Deney’e Eğilimli, Sürekli
Araştırma’ı seven, Kesin Bilgi’ye ulaşana kadar Sorunları
irdeleyen bir Kişiliği vardı. Eserleri’nde Eylem Adamı ve
Düşünce Adamı Yönleri arasındaki Karşıtlık Belirgin olarak
görülür. Bir yandan Dürüst Bilgeler Aracılığı’yla ‘İnsan’ın
Doğa üzerindeki Egemenliği’ni Son Çizgisine ulaştıracak’ bir
Toplum’un Düşünü kurarken, bir yandan da I.James’in
Çıkmazlarına Düzen’i koruyarak Çözüm arıyordu. Siyasal
Düzlem’de Yükselme Hevesi’nin Yol açtığı bu Çarpıklığa karşın,
bir Filozof olarak Bacon Doğa’yı ve Toplum’u Kavrama
konusunda Şüphe’ye yer veren, Önyargılar’dan Uzak ve
Araştırmacı bir Yaklaşımı benimsemiştir. Bu arada Ortaçağ
Aristotelesciliği’ne Karşı
Deneyci Yöntem’i savunan Düşünürler’in yazdıklarından da
yararlanmıştır.
Bacon’ın
Filosofisi’nin Odağı Bilim’dir. Ona göre Bilim bir İlerleme,
Gelişme Süreci’dir. Tarih boyunca Dini, Siyasal ve Düşünsel
Nedenler’le Önem verilmeyen Bilim’in, İnsanlar’ı Aydınlatma ve
Yönlendirme İşlevini öne çıkarmak gerekir. Bilim, Sözcükler’le
oynama yerine, Doğa’nın Özünü kavramaya Yönelme’dir. Doğa’ya
Egemen olmanın 1.Şartı, onu kendi Bütünlüğü içinde bilmek, onu
düzenleyen Genel Yasalar’ı kavramaktır. Bunun Yolu da
Deney’den geçer. Kesin Bilgi, Şüphe’nin bittiği yerde başlar.
Düzen’e Düşkün bir
Kişi olan Bacon, bir Bütün olarak gördüğü Bilim ve
Yaratı Ürünleri’ni Us, Düş Gücü ve Bellek Yetileri’ne göre
Bölümler’e ayırır. Filosofi’nin kapsamına giren Bilimler’in
Kaynağı Us, Düş Gücü’nün Ürünü Şiir ve Diğer Yaratı Örnekleri,
Belleğin Ürünü ise Tarih’tir. Bütün Bilimler’in Görevi,
Olaylar’ın Nedenleri’ni Sonuçları’yla Bağlantılı olarak öğretmektir.
Bacon, kendi döneminde Eksik ve Yetersiz olarak gördüğü
Filosofi ve Bilim üzerinde durur. Bu Bağlamda İnsan Zihni ile
Nesneler’in Doğası arasındaki İlişki’yi Köklü bir biçimde
yeniden düzenlemeyi amaçlar. Doğa’nın İncelikli Gizleri’ni
araştırmada daha yethin Yöntemler geliştirerek İnsanoğlu’nun
Yaratıcı Gücü’nü özgürleştirme peşinde koşar. Bacon’a
göre , bunu sağlamak için Tasımlar’a dayanan Eleştirel bir
Tümevarım Yöntemi almalıdır.
Bu Öğreti Novum
Organum’da, Eser’in Mayasını oluşturan 3 Düşünce’nin
işlendiği Özdeyişler Biçimini alır. Bu Düşünceler Yeni bir
Mantığın Gerekliliği, Doğa’daki Nitelikler’in ‘Alfabe’sini
oluşturacak ‘Kalıplar (form) bulma Çabası ve Kapsamlı bir Doğa
Tarihi Derlemesi’ne ilişkindir. Bunların kendi başlarına
Kavranılabilir olduğunu ama aralarındaki İlişkiler’in
Karmaşıklık Yarattığını savundu. Bilim’i, Temelini Doğa
Tarihi’ninm, Gövdesini Fiziğin ve Uç Noktasını Metafiziğin
oluşturduğu bir Piramit Biçimi’nde görür.Başlangıçta zaman
zaman uğraştığı Doğa Tarihi, Hayatının donuna doğru
Çalışmalarının Asıl Odağı Durumuna geldi.
Bilim Anlayışı:
Bacon Bilim’e
Büyük Önem vermesine karşın, Çağdaş Anlam’da İyi bir Bilim
Adamı değildi. Astronomi’ye Yaklaşım’ı Tutucu’ydu. Matematiğin
ve Yeni bulunan Logaritma’nın Önemini tam olarak
kavrayamamıştı. Kaldıraç Sistemi, Cisimler’in İvmesi ve Kan
Dolaşımı ile İlgili Yeterli Bilgisi yoktu. Bacon’un,
zamanındaki bu Gelişmeler’den Habersiz Oluşu, Benzerlikleri
kolayca kavrayabilen Zekasının, farklılıklar’ı kavramaya aynı
Ölçü’de Yatkın olmayışıyla açıklanabilir. Çünkü onun için
Bilim’in başlıca Temeli Tümevarım Yöntemi’ydi.
Bacon’a göre
Doğa’yı Tanıma Yöntemi olan Tümecarım, Olaylar’ı oluşturan ve
Biçimlendiren Öz’ün kavranmasını sağlar. Tümevarım’ın Başlıca
Kaynağı olan Deney, Kesin Genellemeler’e varmsak Amacıyla
Belirli Kurallar Çerçevesinde yapılmalıdır. Tikel bir Olay’dan
yola çıkarak Genel Sonuçlar’a ulaşmayı Yanlış nulur. Deney
Sonuçları’nı toplayarak düzenlenmesiyle Tümevarılabileceğini
belirtir. Tümevarım’a giden Yolu Tabula praesentiae
(Önvarlık Çizelgesi), Tabula graduum (Aşama Çizeglgesi)
ve Tabula absentiae (Dışta Bırakma Çizeglesi) Biçiminde
3 Basamağa ayırır. 1.Çizelge’de Bütün Olgular Doğa’da görüldüğü
Biçimde saptanarak sıralanır. 2.Çizelge’de Araştırılan
Nitelikler’in bulunduğu Durumlar, bulunmadığı Durumlar ve
Niceliksel Değişmeler’de ortaya çıkan Durumlar eblirlenerek
sınıflandırılır. 3.Çizelge’de araştırılan Fenomen’e doğrudan
bağlanamayacak İlişkiler dışta bırakılarak Neden ile Sonuç
arasındaki Bağlantı saptanır.
Bacon’un
Tümevarım Yöntemi’yle Uygunluk Yöntemi, Birleşmiş
Uygunluk-Ayrım Yöntemi ve Eş Değişmeler Yönetmi’ni temelde
kavradığı söylenebilir denir. Bununla birlikte Yöntem’i 2
Önemli Noktada Eleştiri’ye uğramıştır. 1.Son Derece
Uğraştırıcı olan bu Yöntem Kesin bir Sonuca ulaşmak için Bazı
Varsayımlar’dan yararlanmayı gerektirir. Oysa Bacon bu
Tür Varsayımlar’a İlişkin herhangi bir Belirleme yapmaz. 2.,
Bacon Tümeveraım Yolu’yla bulunması öngörülen
‘Kalıplar’ın Yeterli ve Tam bir Tanımını vermekte Güçlük çeker.
Bu Yöndeki Açıklamaları oldukça Genel Bazı Fiziksel
Özellikleri sıralamaktan öteye gidemez. Bu Açmaz’a girmesinin
Başlıca Nedeni, Görüşlerini ortaya korken, Ortaçağ Skolastik
Düşüncesi’nden aldığı Hareket, Yasa, Nitelik ve Kalıp gibi
Kavramlar’a Yeni Anlamlar Yükleme Yolu’nda gitmesidir.Örneğin
Bacon’un kullandığı ‘Yasa’ Terimi irdelenince, onun bu
Terim’le (Modern Fizik’te olduğu gibi) Niteliksel
İlişkiler’den çok, Yapılar’a ve Hareketler’e yüklenen Özleri,
yani Olgular’a İlişkin Açıklayıcı Varsayınlar’ı ifade ettiği
anlaşılır. Ama Bacon’ın bu Varsayımları Gerçek Amacına
ulaşmış sayılmazsa da, Felsefi Sezgiler olarak Büyük Önem
taşır.
Tümevarım Yöntemi’ni
ilk kez kullananan Bacon, olmadığı gibi, Doğa
Bilimleri’nin günümüzde kullandığı Tümevarım Yöntemi de onun
biçimlendirmesine göre geliştirilmemiştir. Bununla birlikte
Bacon Görüşleri’yle Doğa Felsefesi’ne Önemli katkılar’da
bulunmuş Kabul edilir. Örneğin ‘Bütün Cisimler’in Duyuları
olmamakla birlikte Algılar’ı vardır’ belirlemesi,
A.N.Whitehead gibi bazı 1900 ler Filozofları üzerinde etkili
olmuştur. Bilimler’in Bütünlüğü Tolu’ndaki İnancı Büyük bir
Öngörü sayılır. Gerçeğin araştırılmasında Alçakgönüllü bir
Tutum benimseyerek varılan Sonuçlar’a İlişkin Yeni Arayışlar’a
Açık Kapı bırakması, Yanılgılar’a Karşı Bilimsel Kuşkuculuk
Anlayışı’nın gelişmesine Hizmet etmiştir, denilir.
İdoller:
Bacon’un
belki de en Önemli Katkısı, İdola Adını verdiği Yanıltıcı
Düşünceler’e İlişkin Uyarısı’dır. Ona göre İdola, Kişi’yi
Doğru ve Kesin Bilgi’ye ulaşmaktan alıkoyan, Deney’le bağlantısı
olmayan Önyargılar’dır. Bacon, Novum Organum’da
bu Yanıltıcı Düşünceleri şöyle sıralar:
1.Idola tribus
(Soy İdolleri) :İnsan’ın Doğası’nda bulunan ve Çoğunluk
tarafından paylaşılan Önyargılar’dır. Bunun en Açık Örneği Doğa’da
gerçekte olduğundan daha Büyük bir Düzenlilik Görme, kolayca
Genelleme Yolu’na giderek Doğa’daki Olayları Soyutlaştırma Eğilimi’dir.
Kuşak’tan Kuşağa geçen İnanç ve Söylenceler’le karışmış bu
Yanılgılar, Duyular’ın Yetersizliğinden , Doğa varlıkları’na
Keyfi Benzetmeler yüklemekten ve Kesin İlkeler’e Ulaşma
Tutkusu’ndan kaynaklanır.
2.Idola specus
(Mağara İdolleri); Birey’in Düşünsel ve Bedensel Yapısı’ndan
doğan Yanılgılar’dır.Birey dıştan gelen Etkileri kendi Zihnine
yansıdığı gibi görür. Bu nedenle de Doğa’nın bütünü yerine
kendine yansıyan Bölümünü temel alır. Nesneler arasında Aşırı
Ayrım ve Benzetmeler Yapma Yoluna gider. Burada ‘Mağara’
benzetmesi Platon’un Devlet
Diyalodu’ndaki ‘Mağara’ Simgesi’nden etkilenerek
kullanılmıştır.
3.İdola fori
(Çarşı İdolleri), Soyut Sözcükler’in Zihin üzerindeki
etkisinden kaynaklanır. Bunlar en Tehlikeli Yanılgılar’dır.
İnsanlar karşılıklı Konuşmalar’la Düşünce Alışberişi’nde
bulunur. Gerçeğe dayanmayan Soyut Düşünceleri, araştırmadan ve
eleştirmeden benimsemek İnsanlar’ı yanılgılar’a sürükler.
4.İdola Theatri
(Tiyatro İdolleri), Gelenekkeşmiş Filosofik Sistemler’in ve
Yanlış Kanıtlar’ın yol açtığı Temelsiz Düşünce Kalıpları’dır.
Bütün Donmuş Düşünce Akımları bu Bölüme giren Önyargılar’ın yoğunlaşmasıyla
ortaya çıkar.
Denemeler:
İnsanoğlu’na
yalnızca ‘Doğa’nın Sıralrı’nı değil’ ‘hayat’ın Güçlükleri’ni
de Açıklama’yı amaçlar.. Ortaya Koyduğu Yeni mantığı, İnsan
İlişkilerini de kapsayacak Biçim’de tasarlar. Bu yüzden
Essayes’de Tutku, İkiyüzlülük, Kin ve Sevgi gibi ‘Yalın
yaratılışlar’ı İrdeleme’ye çalışır. Tarih’ten ve Kendi
Gözlemleri’nden çıkardığı Deneyimler’e dayanarak Davranış ve
Güdüleri inceler ve Genellemelr’e varır. Bu Yol’dan
İnsanoğlu’nun Yaptıklarını be yapması gerekenleri ortaya koyar.
Gerçekçiliğin ve Ahlaki İdealler’in bir Karışını olan bu
Denemeler, Dünyevi bir Bilgelik taşır.
Yazılarına yansıyan
Kişiliği son derece Berrak ve Canlı olan Bacon’un Anlatımı
Okuyucusu sıkmayan Zengin İmgeler’le Dolu’dur. Okuyucusunu
Kolayca Avucuna alarak Zihnindeki Akış’a katar ve Böylece
Düşünceleri’ni hareket’e geçiren Duygu Dünyası’na taşır.
Gerçek bir İletişim Ustası olarak Titizlik’le işlenmiş Dengeli
Cümleler kurar, Düşüncelerini Sunuş Biçimi Sağlam bir Bütünlük
kurabileceği İnancını yerleştirmiştir.
Yeni Atlantis:
1624 de Yeni
Atlantis'i yazdı. Yazılarını önce İngilizce yazıp sonra
Latince’ye çeviriyordu. İngilizce’nin bir kaç yy. içinde
unutulup gideceğine inanıyordu.
Ülke Pasifik
Okyanusu’nda bilinmez bir Ada’nın üstündedir. Ben Salem Adası.
'Peru'dan Yelken
açarak Güney Denizi Yolu’yla Japonya'ya doğru yola çıktık.
Yanımızda 12 Aylık yiyecek almıştık. 5 Ay Doğu’dan Uygun
Yeller esti, sonra Batı’dan esmeye başladı. Bu yüzden Gün
oluyor pek az Yol alabiliyor, Gün oluyor hiç Yol alamıyorduk.
Geri dönmeyi düşündüğümüz sırada Güney’den doğuya doğru esen
bir Fırtına çıktı, Kuzey’e doğru sürüklendik. Ölçülü
kullandığımız halde Yiyeceğimiz tükendi, Uçsuz Bucaksız
Sular’ın üstünde Yiyeceksiz kaldık. Ölüm’e hazırlanıyorduk.
Gönüllerimizi Gökler’deki Tanrı’ya yönelttik, Yardımına
sığındık, Denizini nasıl gösterdiyse tTprağını da göstermesi
için yalvardık. Gerçekten de, ertesi Gün, Akşamüstüne doğru
Kuzey Yönü’nde Bulutlar gördük. Bu bize, Kara’ya yaklaştığımız
Umudunu verdi. Çünkü Güney Denizi’nin İnsanlarca gereği gibi
tanınmadığını, orada şimdiye kadar bulunmamış Adalar olabileceğini
biliyorduk. Rotamızı da Kara gibi bir şeyler görünen Kuzey
Yönü’ne çevirdik, Bütün Gece yol aldık. Ertesi Sabah Gün
ağarırken Gözlerimizin önünde Dümdüz bir Kara Parçası’nın
uzandığını gördük. Kara Parçası, Ormanlar’la Kaplı olduğundan
bir hayli Karanlık görünüyordu. Bir Buçuk Saat gittikten sonra
iyi bir Liman’a girdik. Burası, pek büyük değilse de, iyi
yapılmış, Deniz’den pek hoş görünen Güzel bir Şehir’di.'
Erdemler
Ülkesi’ni yöneten Süleyman Evi yani 6
Günlük İşler Koleji’dir. Deneysel Bilim’in
Simgesi’dir. Bu Simge ile 1000-1400 arası Skolastiğine karşı
çıkar. Bacon, Kuramsal Bilim’i Denemeler’le İnsanlığa
yararlı kılmak ister. Süleyman Evi’nin
Amacı, Olaylar’ın Nedenlerini araştırmak, Gizli Güdülerini
çözmek, olabilen her şey’i yapabilmek için İnsan’ın Doğa
üstündeki Egemenliğini genişletmektir.
Evi 36 Usta
yönetir. Bu Ustalar bir çok Çırak’la Usta Adayları’nı
yetiştirirler. Çalışmaları Gizli’dir. Tapınak olarak
kullandıkları 2 Uzun, özellikle döşenmiş Salonları vardır. Bu
Salonlar Çeşitli Simgeler’le süslenmiştir. Bu Tapınaklar’da
toplanıp Gizlilik Andı içerler. 36 Usta, üçer üçer
gruplandırılmışlardır.
İlk 4 üçlük Grup, 12
Usta, Işık Toplayıcıları adını taşırlar. Bunlar,
gizlice başka Ülkeler’e giderek Bilim’in en yeni Örneklerini
toplarlar, henüz ulaşamadıkları Yeni Işıklar varsa kendi
Ülkelerine taşırlar.
5.Üçlüğün adı Yağmacılar’dır,
bunlar bir çeşit Filozoflar’dır, Görevleri sadece Kitapları
okuyup Işık çıkarmaktır.
6.Üçlük Sır
Adamları’dır, Kitaplar’da bulunmayan Denemeleri
toplarlar.
7.Üçlüğün adı
Öncüler’dir, kendi Düşüncelerine göre Yeni Denemeler’e
girişirler.
8.Üçlük Çeşitli
Deneyleri belirli bir Metod’a göre sıralamakla Görevli’dir,
bunlara Sıralayıcılar derler.
9.Üçlüğün Adı
Hayır Sahipleri ( Drahomacılar)’dır, Görevleri
Çeşitli Denemeler’den Genel Kurallar çıkarmaktır. Bu
Çalışmalar’ın üstünde düşünüp tartışmak üzere Bütün Ustalar’ın
katıldıkları bu toplantıdan sonra .
10.Üçlük Yüksek bir
Işık altında Yeni Denemeleri yönetir ( Lamba Gurubu).
Süleyman
Evi’nin Ustaları, İlk yaratılan Işığı, Bütün Evren’i
aydınlatabilecek olan Işığı aramaktadırlar. Bu Işığı
görmüşlerdir. Ülkeler’in Halkı bu yüzden Erdemli’dir. Bir
Dağın Yüksekliğiyle bir Mağara’nın Derinliğinin aynı şey olduğunu,
her ikisinin de Göğün Işınları’ndan aynı orantıda Uzak olduğunu
bilirler.
Süleyman
Evi’nin Hazırlık Gereçleri’yle Çalışma Araçları 21 Grup’ta
toplanır: Derin Mağaralar, Yüksek Kuleler, Göller, Yapma
Kaynaklar, Yapma Doğa Evleri, Sağlık Odaları, Hamamlar,
Bahçeler, Parklar, Özel Havuzlar, Dispanserler, Makineler, Isı
Fırınları, Optik Laboratuvarlar, uzaklaştırıp yakınlaştıran
Araçlar, Değerli Taşlar, Ses Evleri, Koku Evleri, Kaine Evleri,
Matematik Evleri, Marifetler Evi.
Bu Araçlar’la
Gereçler’in her birinin Görevlerini ayrı ayrı anlatır. Bütün
bu Çalışmalar sonunda, Erdemli bir Ülke yaratmıştır.
Ben Salem
Halkı’nın Erdemleri üstüne çeşitli Örnekler verir: Gemiciler
Kara’ya çıktıkları zaman, Ada’nın Sağlık Memuru’na Bahşis
vermek isterler. Memur, bir iş için iki kere Para alamayacağını
söyler.
Bilmek mi
istiyorsunuz? Şu halde
sormaktan vaz geçerek , deneyiniz. A priori Düşünce,
Bilgi sayılmıyordu. Eşya üzerinde anlaşacak yerde, herkesin
istediği Anlamı verdiği Kelimeler üzerinde beyhude Kavga.. (
Bak: Volney). Filosofi’nin Kurtuluşu, Gözleme ve
Deney’e bağlanmakla sağlanabilir. Doğa üstüne Soyut
Düşünceler’e dalmaktan kurtulunuz, bu Soyut Düşünceler İşinize
yaramayacaktır. ( Bak: Mill).’
Bacon’a göre, Nesneler üstünde anlaşacak yerde,
kolaylıkla birçok Anlamlar’a çekilebilecek Sözcükler üstünde
boşuna tartışılmıştır. Nesneler’in Gerçeğini tanımak ve bilmek
isteyenler Peşin Yargılar’a ve putlaştırdıkları Yetkeler’e
sormaktan vazgeçip, Tümevarım Yöntemi’yle çalışmalıdırlar.
Bacon, bu Düşüceleriyle, Yeniçağları en çok etkileyen
Düşünür’dür. Deneysel Bilimler’in İlke ve Yöntemleri’ni
düzenleyerek ortaya koymayı başarmış, Bilimsel Felsefe’nin
Kurucusu olmuştur.
Bacon’a göre , tümdengelinmez, ancak tümevarılır. Yani,
Bilimsel Yöntem’de Temel Deney’dir. Deney’e Engel olan ve
Doğru Bilgi edilmesini öbleyen İdol’lerden kurtulmak
gerekir. Doğru Bilgi erinmek için Deney Mantığına dayanan Yeni
bir Mantık önerdi.
Toplumbilim Alanı’nda da, Çağının Şartları içinde Ütopist
Yapı’da olmakla beraber, Eşit İnsanlar’ının yaşadığı bir
Toplumun Planını çizdi. Bacon, Yeni Maddeciliğin ve
Deneysel Bilim’in de Kurucusu’dur. Bacon’un Bilgi
edinme Kuramı, Metafizik yaklaşma Biçimi, Doğa Bilimleri’nden
Felsefe’ye kaydırdı.
Marx’ın tarafından ‘Teolojik
tutarsızlıklar’la dolu’ bulunur Bacon’un Maddeciliği..
Doğa Tarihi Adlı Eserinde Altın yapmak ve Çeşitli
Mucizeler ortaya koymak gibi Reçeteler vermek gibi Çabaları
görülür.
Eserleri:
-Essys, Religious meditations, places
of persuasion and dissuasion,
-De sapientia
veterum,
-Novum organum,
-De dignitate et augmentis scientiarum,
-Sylva Sylvarum,
ös (Ormanlar’ın Ormanı),
-Nova
Atlantis,
-Essays moral
economical and political,
-Advencement of learning,
-De
Interpretatione Naturae proeminum,
(Doğa’nın Yorumlanması’na Giriş),
-De principiis
atque originibus,
-Historia naturalis et experimentalis ad condensam
philosophiam sive Phaenomena universi,
-Desccripti Globi Intellectualis,
-Cogitata et visa,
-Regarguito
philosophiarum,
(Filozoflar’ın Eleştirisi),
-Historia Ventorum,
1622
-Historia Vitae et Mortis,
(Hayat ve Ölüm’ün Tarihi),
-The
Historie of the Raigne of King Henry the Seventh,
(VII.Henry Dönemi’nin Tarihi)
-Apophtagmes new and old,
(Yeni ve Eski Özdeyişler)
-Cases of Treason,
,
(İhanet Davaları)
-Promus of Formularies and Elegancies,
-The Poems of Francis Bacon,
der.ve bas.haz. Rahip A.B.Grosart, (F.Bacon’un
Şiirleri),
Bütün Eserlerinin Toplu Basımı:
-Blackbourn yayını,
-Oevres
philosophiques de Bacon,
-Oeuvrees de Francis Bacon Chancelier d’Angleterre,
Lasalle yayını,
-Oeuvres philosophiques de Francis Bacon,
Charpentier kolleksiyonu,