Marcus Tullius Cicero
MÖ 106-43
Roma’lı
Düşünür.
Senatör ve Konsül
seçildi. Caesar’ın Ölümünden sonra (MÖ 44) Antonius’e
karşı Koz olarak oynayabileceğini sandığı Genç Octavianus’u
tutmuş, oysa Octavianus, Antonius’le birleşince
bir Yıl sonra kaçarken yakalandığı Kaieta’da öldürülmüştür.
Tarihin en Ünlü Hatiplerinden sayılır. Filosofi Alanı’nda
Kişisel bir Görüş’ü olmamakla beraber, Cicero bütün
Grek Filosofisi’ni Roma'ya tanıttı. Özellikle Stoacılığı..
Diodotos'un Yakın Dostu’ydu. Grekçe ile Stoacılığı
O’ndan öğrenmiş olabilir. Filosofi tutumu
Epikuros-Platon-Stoa
Karışımı’dır ve Eklektik’tir.
Roma (Latin) Filosofi Dili’nin Kurucusu’dur. Batı Dilleri’nde
kullanılan Filosofik Terimler’inin Kökleri’nin çoğu O’nundur.
Grek Filosofi Dili’nin Kurucusu
Aristoteles
olduğu gibi.
Eserleri, Antikçağ Grek
Filosofisi’ni aydınlatan ve birçok Grek Düşünürleri üstüne
Bilgi veren en Önemli Kaynaklar’dır.
Halk’tan geldiği
halde Soylular’ı tutmuş ve Soylular’dan geldiği halde Halkı
tutan Katilina’ya (ö. MÖ
61) karşı çıkmıştır. Katilina,
Halk’a Toprak dağıtılmasını ve Faizler’le altından
kalkılamayacak Derecede kabaran Borçlar’ının silinmesini
istemekteydi. Buna karşı Cicero, Ünlü Polemikler’inde
Devlet’in Görevi’nin Özel Mülkiyeti korumak olduğunu ileri
sürdü ve ‘Borç olarak verdiğim Paramı Köylü’den geri
istememeliymişim, bu da ne demek oluyor?’ diye sordu.
Bunun
ne demek olduğu Katilina
Ayaklanması’yla bir Derece’ye kadar anlatılmışsa da Cicero
Sonuna kadar Özel Mülkiyet’in Savunucusu kalmıştır. Şöyle der:
‘En Gerçek Kanun,
Doğru Us’dır. Doğru Us, Doğa’ya uygun, Bütün Varlıklar’da
aynı, değişmez, yok olmaz bir Güç’tür. O bize Görevimizi
gösterir. Namuslu Adam, onun Buyruk ve Yasaları’na Kulaklar’ını
tıkamaz. Bu Kanun, hiç bir Değişme tanımaz; Atina'da başka,
Roma'da başka değildir. Bu, bütün Zamanlar’da ve Bütün
Ulusları yöneten tek ve aynı Kanun’dur.’
Eserleri:
-De
oratore,
-Brutus
de claris oratoribus,
-Orator,
-De
republica,
-De
legibus,
-De
finibus bonorum et malorun,
-Tusculanae
disputattiones,
-De
officiis,
-Cato
Maior sive de senectute,
-Laelius
sive de amıcitia,
-Consolatio,
-Hortensius,
-Questiones
Academicae,
-De
natura deorum,
-De
divinatione,
-De
amicita,
-Bütün
Eserleri’nin Toplu Basımı bir çok kez yapılmıştır:
J.V.Lecrere Çevrisi Oeuvres completes de Ciceron
Adıyla 1872 de Paris’te 36 Cilt basıldı.