Nicolai Hartmann
1882-1950
Alman düşünürü..
İdealist, İrrasyonalist, Agnostik..
Marburg ve Berlin Üniversiteleri’nde Profesördü.
Husserl’in Fenomonolojisi’ne
dayamak istediği kendine özgü bir Ontoloji geliştirdi.
Sübjektif İdealist Rasyonalizmin kendisine aykırı
düştüğünü farkedinceye kadar da Yeni-Kantçı
Marburg Okulu’na bağlı kaldı.
Geliştirdiği Kritisit Ontoloji (Yeni Varlıkbilim),
sözde nesnel bir temele dayanır. Çünkü Objektif
idealist’tir. Hartmanm’a göre insan dünyada tek başına
değildir, varlık ilişkilerinin oluşturduğu gemiş bir sistem
içindedir. Bu sistem O’na özgü de değildir, insanın
bulunmadığı yerde de vardır. İnsanın da bir parçası olduğu
dünya, varlık ilişkileriyle kurulmuştur. İnsan kendisini bu
ilişkilerden soyutlarsa içinde yaşadığı dünyayı kavrayamaz.
Varlık ilişkilerini tanımadan ne tarihin oluşumunu, ne de
hayatın toplumsal biçimlerini anlaşılabilir. Bu ilişkiler
bilinmedikçe insanın ruhi yapısı da anlaşılamaz. Bunun içindir
ki bir felsefi temel bilim aramak zamanımızda bir ihtiyaç
olmuştur. İşte bu temel bilim, varlıkbilimdir.
Varlıkbilim, varolanı var olduğu gibi inceleyen bir bilimdir.
Hartmann’a göre varlık düzeni (ratio essendi)’nde
alttan üste doğru şöylece sıralanan 4 basamak (Al.Stufe)
var:
Maddi,Uzvi,Ruhi
ve Manevi basamaklar.
Alt ve Üst değimleri,
Hartmann’a göre birer değerlendirme değildirler, sadece
basamağın yalınçlığını ya da karmaşıklığını gösterirler, yani
basamakların en yalıncı en alttaki maddi ve en karmaşığı en
üstteki manevi olanıdır. felsefenin en büyük yanılgısı, temel
ilkenin bunlardan sadece birinde, yani tek’de aranması
olmuştur. Bu sorunun cevabını Materyalizm maddi basamakta,
metatizik ve idealizm manevi basamakta aramışlardır. Oysa bu
basamaklar birbirlerine indirgenemezler. Birinin yasaları diğerine
uygulanamaz.
Hartmann
böylelikle Felsefenin temel sorununu (ruh mu, madde mi
sorununu) dışındalamakta ve onu geçersiz saymaktadır. Buysa
onu, eleştirmeye çalıştığı Metafiziğe ve İdealizme sımsıkı bağlıyor.
Şöyle der:
‘Ne manevi
basamaktan yola çıkılarak maddi evren, ne de maddi masamaktan
yola çıkılarak manevi evren anlaşılabilir. Çünkü bir varlık
basamağının kategorileri ve yasaları öbür basamağına
uygulanamaz. Uygulanırsa, o kategori ve yasalar nesnel
gerçekliğini yitirirler.’
O’na göre
Varlığın bütün basamaklarını kapsayan temel vatlık biçimleri(
Formları) da bilinemezdir.
Eserleri:
-Grundzüge einer Metaphysik der Erkenntnis, (Bilgi
Metafiziğinin Temelleri),
-Ethik,
-Zur Grundlegung der Ontologie, (Varlıkbilimin
Temelleri),
-Möglichkeit und Wirklichkeit (İhtimal ve Gerçek),
-Der Aufbau der realen Welt, (Gerçek Dünyanın Kuruluşu),
-Systematisch Philosophie, (Sistematik Felsefe),
-Philosophie der Natur, (Doğa Felsefesi),
-Aesthetik, (Estetik),
-Neu Wege der Ontologie , (Varlıkbilimin Yeni Yolu),
-Zur Methode der Philosophie Geschichte, (Tarih
Felsefesinde Yöntem),
-Philosophen Lexikon, (Filozoflar Sözlüğü),