Epiktetos
050-138
Roma’lı Düşünür.
Roma Stoası’nın en ünlü 4 Düşünürü’nden biri..
Spaphrodite
Adında Kaba ve Bilgisiz bir Adamın Kölesi’ydi.
Bu Adamın Ölümünden sonra Serbest kaldı. Topal’dı. Eski
Stoa’ya bağlı Sert bir Ahlakçı’ydı. Efendisi Sakat Bacağını
bükerek eğlenirken, ‘yapma kırarsın,‘ demiş. Bacak
kırılınca da, Soğukkanlılıkla ‘Kırarsın demedim mi,’
diye mırıldanmış. Bu olay O’nun Andreia Erdemi’ne (Doğa
gibi davranma ) Bağlılığını gösterir.
Ölümsüzlüğe inanmaz, Sonsuz bir Hayat Düşünme’yi
Gülünç bulur. Stoacı doğrultudaki Öğretisi Roma Köleci
Düzeni’ne karşı Ezilenler’in Pasif Protestosunu dile getirir.
Bu Öğretisi Hristiyanlığı da etkiledi
denir.
Eski bir Grek Eserinde ‘Topaldı, Köleydi ve çok Yoksul’du, ama
Tanrıların Gözdesi’ydi’ deniyor. Ahlak alanında Öğütler verir.
Tek Satır yazmadı. Düşüncelerini, Öğrencilerinin
tuttuğu Notlar’la biliyoruz. Bunları Öğrencisi Arianus
Flavius Kaleme aldı.
Bu Notlar’da, örneğin şöyle der:
‘Bilgelik, Elimizde olan ve olmayan şeyleri bilmek ve ona göre
davranmaktır. Elimizde olanlar Davranışlarımız, Elimizde
olmayanlarsa Vucudumuz’dur. Senin olanı kendine ayır, senin
olmayanın yakasını bırak. En Büyük Felaket, Ölüm’ü Felaket
saymaktır. İsteklerinin her halde gerçekleşmesini istiyorsan
sadece kendi Elinde olanları iste. Her şeyin iki Kulpu vardır.
Biri onu taşımaya elverişli, öbürü değildir. Kardeşin sana bir
Kötülük ederse, Onu sana Kötülük ettiği yandan alma. Çünkü o
Kulp onu taşımaz. Kardeşin olduğu yandan al. Çünkü onu
taşıyabilecek Kulp, bu Kulp’tur. Yapacağın İşi ölç. O Yükü
kaldırabilecek misin? Güreşçi olmak istiyorsan Kollarına bak.
Filozof olmak istiyorsan, başkaları kadar yemekle beraber,
Filozoflar kadar içmekle yetinip yetinemeyeceğini düşün. Bugün
Filozof, yarın Tefeci, öbür gün Kayzer’in Vekilharcı
olamazsın. Tek bir Adam olman gerek, İyi ya da Kötü tek bir
Adam. Bilge o dur ki Kimse’yi kötülemez, Kimse’yi övmez,
Kimse’den yakınmaz, Kimse’yi suçlamaz. O, bütün isteklerini
Kökünden söküp atmıştır. Yalan söylememek gerektiğini her
zaman iddia ederiz ve her zaman Yalan söyleriz. Gerekli olan,
neden Yalan söylemeli Sorusunun karşılığını bulmak değil,
Yalan söylememektir. Doğa Yasası, her Doğan’ın ölmesini
gerektirir. O halde benim ölmem gerek. Ben Sonsuzluk değilim.
Nasıl Saat Gün’ün bir parçasıysa Ben de Bütün’ün bir
Parçasıyım. Saat gelip geçer, Ben de gelir geçerim. Geçip
gitmenin biçimi önemli değil. İster Sıtma’yla olsun, ister
Su’yla.. Görevimiz, elimizde olanı yapmak, üst yanına kulak
asmamaktır. Deniz Yolculuğu’na çıkarsam, Gemi’yi, Kaptan’ı,
Mevsim’i seçerim. Çünkü bunlar benim Elimdedir. Yolda bir
Fırtına koparsa umursamam, çünkü bu, benim Elimde değildir.
Nasıl Kaptan’ı seçmek benim Görevimse Fıtrına’yla uğraşmak
öylece Kaptan’ın Görevi’dir, o düşünsün, bana ne..’
Eserleri:
-Sohbetler ,Birçok Derslerini toplayan en ünlü Eseri.
Bu Eser Fizik, Mantık ve Etik Bölümlerine ayrılır. Flavius’un
8 Kitap’ta derlediği Dersleri ,A. Dacier tarafından
Pencees et Entretienes adıyla Fransızca’ya çevrildi.