Nicolo di Bernardo Machiavelli
1469-1527
İtalyan Düşünürü.. Floransalı. Niccolo.
Ortahalli
bir Aile’nin Oğlu’ydu. 25 Yaş’ındayken Fransa Kralı Charles
VIII.in Orduları Florensa’ya girmiş ve Florensa
Yönetimi’ni Yıllar’dan beri Ellerinde tutan Mediciler’i
İşbaşı’ndan uzaklaştırmışlardı. Florensa bundan sonra 4 Yıl
kadar da Savanarola adlı bir Dominiken Papazı’nın
Teokratik Buyrukları’yla yönetildi.
1498 de Papaz Savanarola’nın Yakılması üzerine Florensa
Yönetimi’ni Onlar Kurulu Eline aldı. Genç
Machiavelli bu Kurul’un Yazmanlığı’nı Ele aldı ve
Mediciler’in geri geleceği 1512 ye dek Çeşitli Kamu
Görevleri’nde bulundu.
Diplomatik Görevleri arasında Özellikle Cesare Borgia,
Fransa Kralı Louis XII, Kutsal Roma-Germen İmparatoru
Maximillian vb. gibi Hükümdarlar’ın yanında yaptığı
Florensa Elçiliği Görevleri O’nun Oluşum’unda Büyük Çap’ta
Etken oldu. Böylelikle Avrupa’nın Çeşitli Yönetimler’ini
yakından İnceleme Fırsatı buldu. Prens bu
İncelemeler’in Ürünü’dür.
Avrupa Yönetimleri o Çağ’da Despotik Yönetimler’di. Monarşik
Otokrasi, Kapitalizm’in İyice serpilip gelişmesi için gereken
Ortam’ı hazırlıyordu. Machiavelli, bir bakıma, Ahlaki
Spekulasyonlar ardında yapılanı açıklamaktan başka bir Şey
yapmadı. Yapılanı böylesi bir Açıklık’la görmek ve yazmak
Başarı sayılmaktadır.
1500lü Yıllar’ın ilk Çeyreği’nde yetişen İlginç Kafalar’dan
biridir. Yükselmekte olan Burjuvasi’nin İdeologu’ydu. Feodal
Başkaldırmalar’a karşı Önlemler ileri sürmüş, Halk
Ayaklanmaları’nı bastırabilecek Güçlü bir Yönetim’in Planı’nı
çizmeye çalıştı.
Güçlü bir Yönetim kurabilmek için ‘Her Türlü Ahlaksızlığa
Başvurma’nın Doğru olduğunu ‘ ileri sürdü. O’na göre ‘Yalan,
Aldatma, İhanet, Zulüm vb. Güçlü bir Devlet Kurma’nın Başlıca
Dayanakları’ndandır.
Mezar Taşına şöyle
yazdırdı: ‘Hiç bir Övgü bu Adın Büyüklüğüne erişemez.’
Çağında bu Ahlak
Dışı Önerileri Geniş Yankılar uyandırmış ve Büyük Ün
sağlamıştır.. Söyledikleri Yufka Yürekler’le Romantik Kafaları
Tedirdin ediyordu, ama Doğru (mu)ydu. O’nu büyük kılan, Tarih’te
ilk Kez Devlet Kurumu’na bu İnsanlık Dışı Bakışı’ydı.
‘Devlet Tanrı’ya dayanmalıdır’ yerine ‘İnsan’a Dayanmalıdır’
Tezini işledi. Ulusa dayanan Devlet Güçlü Devlet’tir. Devlet
Gücü’nü Kilise’den değil, Ulus’tan alır. Din, Töre, Hukuk da
Kilise’ye değil, Devlet’e Bağlı’dır. Devlet gerekiyorsa, bütün
bunları birer Araç olarak kullanacaktır. Amaç Devlet’tir.
Araçlar bu Amac’a Yararlı olmak Zorunda’dır.
Il Principe de Larochefoucault’dan Yüzyıl önce O’nun
Uslub’unu kullanarak seslenmiştir.
‘İnsanlar Nankör’dür,
Yalancı, İkiyüzlü, Tehlike Karşısı’nda kormak, Kazanç
Karşısında Çıkarcı’dır.
Bütün bunları bilerek onları yönetmek gerekir. İyi olmayan
İİnsanlar arasında İyi kalmak isteyen İnsan Er Geç ortadan
silinir. Şu halde Hükümdar İyi olmamayı öğrenmelidir.
Devlet’i yaşatmak için Her Türlü Kötülüğü yapabilirsiniz.
İşte, iyice bakınız ve görünüz ki, Nice Erdemler Mutsuzluğu,
nice Edremsizler de Mutluluğu doğururlar. Gerçeği
görebilirseniz Cömert olunamayacağını anlarsınız. Cömert
olabilmek için Sonuna kadar Açık Elli olmak gerekir. Böylesine
bir Açık Ellilik karşısındaysa boşalmayacak Kese yoktur. Şu
halde Sonuna kadar Cömert olunamaz. Önce Cömert görünüp,
sonra Su’yu kesmekse İnsan’ı Cömret değil, Gülünç eder.
Keseniz boşalınca, Cömertlik Ünü’nü yitirmemek isteyeceksiniz,
Halk’a Yeni Vergiler salmak, Diğeriinin berikinin Mallar’ına
El koymak Zorunda kalacaksınız. Bu halde de Cömertliğiniz hiç
bir İş’e yaramayacak, Halkınızın Gözünden düşecek
sevilmeyeceksiniz. Bu Yol’a sapmayarak Yoksul bir Hükümdar
kalmayı seçerseniz, şunu unutmayınız ki Yoksul bir Hükümdar’ı
sevebilecek bir Halk yoktur, hele Dünya üstünde Eski Cömertliğinizi
hatırlayabilecek bir İnsan yaratılmamıştır. Cömertlik, Gerçek
olmayan bir Kuruntu’dan başka bir Şey değildir, bundan başka
hiç bir Etkisi de düşünülemez. Çünkü verebildikleriniz
veremediklerinizin yanında Deve’de Kulak kalacaktır. Bırakın
bu Kuruntu’yu, Adınızın Pinti’ye çıkmasından çekinmeyin.
Geliriniz kendinize yetiyorsa, Ülkenize Saldıranlar’a Karşı
koymak için Paranız varsa, Yeni Vergiler koyup Halkınızın
Canını sıkmıyorsanız, ötekinin berikinin Malına El atmadan
Yeni İşler başarabiliyorsanız Cömertlik Ünü kendiliğinden
gelir size. Büyük İşleri ancak Pinti sayılan Hükümdarlar
yapabilmiştir. Bir Hükümdar Pinti sayılmasından ürkmemelidir,
çünkü Kusur denilen bu Hal’dir ki onu Tahtında tutar.
Becerebilirsen Cömert görün, ama sakın Cömert olma.
Hükümdar ya kendinin, ya Halkının, ya Yabancılar’ın Parası’nı
harcar. Kendi Parasını yukarıda sayılan Nedenler’den dolayı
harcamamalıdır. Halk’ının Para’sını harcamakta Cömertlik
göstermelidir. Çünkü başkalarının Parasını harcamakla kolayca
Şeref kazanılır. Keyhüsrev, Sezar, İskender böyle
yapmışlardı. Yabancıları’n Parasınıysa Su gibi harcamalıdır,
Çapulculuğa alışmış olanlara Pintilik edilmez.
Sevilmekten çok korkulmak İyi’dir. Tüm sevilmek de, tüm
Cömertlik gibi bir Kuruntu’dur. Sezar Borgia korkuttuğu
için başardı, Sippon korkutamadığı için başaramadı.
Ölüm Cezası, Mallar’a El koymaktan İyi’dir. Ölüm sadece
ölenleri ilgilendirir ama Mallar pek çok Kişi’yi ilgilendirir.
Oğul Baba’sının öldüğünü unutur, oysa Mal’ının El’den gittiğini
unutmaz.
Sözünde durmak Büyük bir Erdem’dir, ama Bütün Büyük İşleri
Sözünde durmayanlar başarmışlardır. Bir Hükümdar ancak kendine
Yararlı olduğu sürece Sözünde durabilir. Hükümdar’ın Sözüne
güvenerek Boyun eğenlerin Boynu, gerekiyorsa, hemen
vurulmalıdır. Başarı, Sözünde durmakla değil, aldatmakla Elde
edilir. Eski Masallar’da Hükümdar Çocukları’nın beslenmek için
yarısı İnsan Hayvan Şiron'a verildiklerini
hatırlatınız. Bunun Anlamı Açık’tır, Hükümdarlar’ın Yarı İnsan
Yarı Hayvan Yapısını taşımaları gerekir. Çünkü Hayvanlık
olmadan İnsanlık Sürekli olamaz. Hem Tilki hem Aslan olunuz,
çünkü Aslan kendini Tuzaklar’a karşı Nasıl savunamazsa Tilki
de öylece kendini Kurtlar’a karşı savunamaz. Tuzaklar’dan
korunmak için Tilki, Kurtlar’ı korkutmak için Aslan olmak
gerekir. İnsanlar İyi Yaratılışlı olsalardı Hükümdarlar da
Sözler’inde durabilirlerdi. Oysa İnsanlar Kötü’dürler,
Kötülükler İyilikler’le yönetilemez. Papa VI. Aleksandr
İnsanlar’ı aldatarak Başarı’ya ulaşmıştır, hiç kimse onun
kadar hiç birini tutmadığı Yeminler etmemiştir. Tilkilik
İnsan’a asıl Niyetleri gizleyebilmek Hünerini öğretir ki
Hükümdar’ın Başarısında gereken de budur.
‘Ahlak ancak Devlet için vardır, Devlet’ten Ayrı, Bağımsız
olarak hiç bir Anlam taşımaz. Devlet’in Sınırları’nın bittiği
yerde Töre de biter.’
Halk Yığınları’nın Çıkarları’yla Yönetici Sınıflar’ın
Çıkarları arasındaki Derin Karşıtlığı görmüş, İnsanlık Tarihi’ni
Metafizik Güçler yerine Maddi Çıkarları arasındaki Derin
Karşıtlığı görmüş, İnsanlık Tarihi’ni Metafizik Güçler yerine
Maddi Çıkarlar’ın yönlendirdiği doğru olarak saptamıştır.
Romantik Varsayımlar’la Filosofi ve Siyasa yapmaya çalışanlar
bu Çıkışlar’la ilk kez karşılaşıyorlardı. Bundan dolayı da
İlk Modern Siyasa Teorisyeni olarak nitelendirildi.
Siyasal Sorunları Din, Metafizik, Ahlak gibi Kurumlar’ın
İlkeleri’nden soyutlayarak Ele aldı. O’nun Düşünceleri Halk
Ağzında ‘Amaç, her Türlü Aracı Mübah kılar’ diye söylenir.
Eserleri:
-Decennale
Primo,
-Decennale
Secondo,
-Del Modo di Trattare i Popoli della Val di Chiana Ribellati,
-Della
Arte della Guerra,
-Descrizione
del Modo Tenuto dal Duca Valentino nello Ammazzare Vitellozzo
Vitelli,
-Discoral
sopra la prima Deca di Tito Livio,
-Discorsa
Fatto al Mgistrato die Dieci Sopra le Cose di Pisa,
-Il
Principle,
-il
Signor Pagolo e il Duca Gravina Orsini,
-Istorie
Florentino,
-La
Mandragola,
-Oliverotto
da Fermo,
-Opere
di N.Machiavelli, (Bütün Eserleri Toplu Basım),